Thema: wat voel, proef, ruik, hoor en zie ik?

 

We kwamen de klas binnen en we zagen dat Jules een blinddoek droeg. We vroegen ons af  waarom Jules geblinddoekt was. Jules vond het fijn om niet te kijken, hij gebruikte zijn oortjes extra goed. We besloten om Jules na te doen, we deden ook een blinddoek aan en spitsten onze oortjes.

We deden verschillende activiteiten om onze zintuigen te prikkelen:

  • We maakten geurzeepjes
  • We voelden wat er in de voeldoos zat
  • We maakten een voelschilderij
  • We proefden blind van verschillende etenswaren
  • In turnles legden we een parcours op blote voeten af

 

We leerde een nieuw versje:

‘Van kop tot teen

Ik kijk met mijn ogen,

en luister met mijn oren.

Ik ruik met mijn neus.

En proef met mijn mond.

Van kop tot teen.

Zoals mijn lichaam is er maar één.’

 

We luisterden naar het verhaal:

Titel: het klinkt als muziek in de oren

 

In elke hoek konden de kleuters hun zintuigen nog extra prikkelen:

  • Boekenhoek: kijken naar boekjes met een verrekijker, zaklamp,..
  • Luisterhoek: luisteren naar geluiden met een koptelefoon
  • Muziekhoekje: experimenteren met verschillende muziekinstrumenten
  • Ontdekbak: verschillende soorten ballen

In de kijker: Beloningssysteem: 10 symbolen= keuze les