MOS-school

 

Mos groeit niet alleen tussen de stenen, maar ook in de scholen! MOS staat voor Milieuzorg Op School.

MOS is een milieuzorgproject van de Vlaamse overheid,van kleuter- tot secundaire school. Het MOS-project helpt de school om op een pedagogisch verantwoorde manier een eigen milieuzorgsysteem uit te bouwen.

MOS omvat 5 thema’s : natuur op school, verkeer, water, afvalpreventie en energie.

Een milieuzorgsysteem op school is een geheel van maatregelen en acties waaraan iedereen meewerkt om de school milieuvriendelijker te maken.Het is de bedoeling om kinderen bewuster te leren omgaan met vele dingen : de natuur, de dieren, afval sorteren, recycleren, composteren, gezonde voeding, zuinig zijn met energie , milieuvriendelijke energiebronnen, veilig in het verkeer , … en nog veel meer…

Leerlingen werken samen met hun leerkrachten, directie en schoolpersoneel dit milieuzorgsysteem uit op maat van de school. MOS biedt hiervoor educatieve en praktische ondersteuning. De concrete invulling van MOS bepaalt de school zelf.

Ondertussen zijn wij als school de trotse eigenaar van  2 MOS-logo’s. Het welbevinden van onze leerlingen en daarmee ook dat van de leerkracht is gestegen.
De uitdaging ligt dit nu in het behalen van ons 3de en laatste MOS-logo ” water”. We werken het hele schooljaar door , zowel klein als groot, aan verschillende doelstellingen en leerlijnen  binnen wereldoriëntatie.

Hebben jullie zelf ideeën? Laat het ons zeker weten!

 

ACTIES die we reeds hebben gedaan

- klik op Projectweek WATER in de onthaalklas

- klik op projectweek water in de 2 de kleuterklas

- klik op Droppie , de waterdruppel in de 3 de kleuterklas

-  klik op project water 1ste graad

- klik op artikel projectweek 3de graad

-‘De toiletten op onze school zijn vuil” bleek de grootste bekommernis van de kinderraadsleden.
Na een interview met hun directie werd al snel duidelijk dat de slechte toiletgewoontes van hun medeleerlingen aan de oorzaak lagen.
Veerle Lambrecht, Jeugddienst Sint-Pieters-Leeuw:‘De kinderraadsleden hebben daarom een groot project op poten gezet waaraan enkele Leeuwse scholen deelnamen. Alle kinderen werden om beurt verantwoordelijk voor hun eigen toiletten en leerden hun medeleerlingen goede toiletgewoontes aan, natuurlijk onder het toeziende oog van de kinderraadsleden. De beste klas kreeg vrijdag een heuse prijs uitgereikt.’

Tijdens de projectweek ” iedereen heeft recht op water ” werd er aandacht besteed aan het wassen van de handen na toiletgebruik, zuinig omgaan met water, …

- Actie: In de tweede graad werkten we rond veilig en onveilig water.  We leerden over de waterkringloop. Via een carrousel ontdekten we de  leuke (poetsen, drinken, bad, …)  en minder leuke kantjes     ( tsunami, overstromingen, verdrinken, …) van het water.

In arme landen is het gebrek aan voldoende drinkbaar water vaak een probleem.  In krottenwijken moeten soms wel 100 gezinnen het stellen met 1 gemeenschappelijke kraan !  Zo kwamen we tot het besluit dat water echt levensnoodzakelijk is.

GEEN LEVEN ZONDER WATER ! ! !

- benieuwd naar ons MOS actieplan?

Klik op MOS-actieplan-basisonderwijs (2)

- Mr. René zette een regenton op de binnenspeelplaats.  Hij vertelde wat het verschil is tussen regenwater en kraantjeswater.  We mochten eens nadenken waarvoor we allemaal regenwater kunnen gebruiken, want regenwater is … GRATIS!!!  We kregen een blad waar alles nog eens opstaat en een emmertje met regenwater om mee te nemen naar de klas.

klik op Onze-regenton